Fiber

Roslagsbostäder satsar på framtiden och har därför installerat fiber i samtliga lägenheter*. I och med detta ökar valfriheten för dig som kund att till exempel välja IP- Telefoni samt IP-TV där man bland annat kan skräddarsy sitt eget utbud av TV-kanaler.

Ett multimediaskåp är monterat i hallen med en bredbandsbox placerad inuti. Boxen har uttag för Internet, IP-TV, IP-Telefoni och framtida funktioner. Det finns ett dubbelt datauttag monterat i vardagsrummet i nära anslutning till befintligt kabel-TV uttag. Om det finns önskemål om datauttag på fler platser i lägenheten måste du som hyresgäst själv ombesörja installationen av dessa med ett fackmannamässigt utförande**.

*Undantag är boende i Älmsta.

**Undantag är boende på Arholmagatan 12, Dalbyvägen 1-3 samt 8, Färsnagatan 1-3, Lommarvägen 27-29, Roslagsgatan 20 samt Lennart Torstenssons väg 6 i Norrtälje. Där är Triple Play standard i lägenheten där multimediaskåpet finns monterat i klädkammaren alt. hallen och uttag finns i alla rum.


Tjänster

Om du önskar ansluta dig till Internet, IP-Telefoni eller IP-TV kan du beställa dessa tjänster via www.bredbandswebben.se som tillhör Öppen Fiber. Öppen Fiber är ett registrerat varumärke av TeliaSonera AB. På bredbandswebben finns alla de leverantörer som levererar internettjänster i lägenhetens bredbandsnät. För eventuella frågor kring tillgängligt tjänsteutbud som finns att välja på för Öppen Fiber, besök www.bredbandswebben.se eller ta kontakt med den tjänsteleverantör du är intresserad av.

Genom tjänsteleverantören Telia finns möjligheten att kostnadsfritt nyttja ett låghastighetsabonnemang av internet på 1Mbps, samt få ”must-carry”-kanalerna digitalt (hos Telia kallat kanal-paket ”Start”) inklusive en (1) digitalbox. Detta beställs via Telias kundtjänst på tfn 90200 eller genom att gå in på telia.se/aktivera där du fyller i din adress och följer instruktionerna.


Felanmälan
Om du får problem med någon av dina internettjänster ska du kontakta din tjänsteleverantörs support. Telefonnummer till dessa hittar du på respektive tjänsteleverantörs hemsida.

Övergripande problem i fibernätet som berör mer än en lägenhet felanmäls direkt till Telia på tfn 0771-550560.