All uthyrning av Roslagsbostäders lägenheter följer god sed på hyresmarknaden, GDPR, samt de tio grundkrav presenterade här.

Grundkraven i korthet:

  • Du ska vara myndig
  • Du ska ha svenskt personnummer
  • Du kan enbart ha ett (1) hyresavtal för lägenhet
  • Du ska ha skött din relation med Roslagsbostäder de senaste 2 åren
  • Du ska uppfylla Roslagsbostäders behovsprövning
  • Du ska uppfylla Roslagsbostäders krav gällande skulder och betalningsanmärkningar
  • Du ska uppfylla Roslagsbostäders krav på inkomst
  • Antal boende i lägenheten ska vara rimlig
  • Du ska uppvisa goda referenser
  • Du ska teckna en gällande hemförsäkring/hyresrättsförsäkring.

Fullständiga uthyrningsvillkor

Vi har summerat de regler och riktlinjer som man som hyresgäst hos Roslagsbostäder ska förhålla sig till. Läs de fullständiga villkoren på länken nedan.

Vad innebär en spärr?

Vi vill att uthyrningen av våra lägenheter ska gå så snabbt och smidigt som möjligt men har på senaste tiden märkt att många söker en lägenhet och får ett erbjudande utan att de haft för avsikt att flytta. Det här saktar ned vår uthyrningsprocess och är inte någon fördel för er som aktivt söker en lägenhet att flytta till.

För att få bukt på detta har vi under våren 2021 infört en spärrfunktion mot oseriöst sökande. Den innebär att om du gör en intresseanmälan och får ett erbjudande men tackar nej innan visningstillfället eller lämnar ”ej svar” tre gånger inom en 30-dagarsperiod, spärras du från att söka ny lägenhet i 30 dagar från det sista erbjudandet. Vi uppmanar dig därför att enbart göra intresseanmälningar på de lägenheter du vill flytta till.

Du kan se hur många svar du har kvar tills du blir spärrad under rubriken ”Köspärr/Bolagsspärr” på din startsida när du är inloggad på Mina sidor.

Roslagsbostäders bostadskö har tre spärrar:

  • Spärr ”Nej/ej svar” visas när du under en månad tackat nej eller inte svarat på tre erbjudanden att hyra en lägenhet.
  • Spärr ”Ej godkänd”  visas om du inte anses uppfylla Roslagsbostäders grundkrav.
  • Spärr ”Skuld” visas om du har aktuella skulder till Roslagsbostäder. Kontakta då vår ekonomiavdelning för att lösa skulden. Spärren ligger kvar till dess att den är reglerad och bokförd i vårt fastighetssystem.

Köpoängen fortsätter att samlas som vanligt under den tiden du är spärrad.

Om du har frågor eller vill få mer information så är du välkommen att kontakta uthyrningsavdelningen.

 

Bilden visar ett exempel på hur det ser ut på Mina Sidor. Kunden har tre chanser kvar innan den blir spärrad att söka fler lägenheter under en månad.