Har något gått sönder?
När man bor i en hyresrätt ingår en viss service om något går sönder. Läs här vad som ingår och vad du som hyresgäst fixar själv. Många gånger kan vi guida dig över telefon att lösa felet själv. Är det mer avancerat fel kommer en bovärd och hjälper dig och behövs fackmannamässig hjälp av exempelvis elektriker eller rörmokare har vi upphandlade entreprenörer som vi beställer tjänster av. Du kan slappna av och känna dig som hemma.
Driftinformation
Här får du information om planerade och pågående driftsstörningar som kan påverka din bostad gällande, el, värme, vatten, telefoni och TV.
Kontakta felanmälan
Digital felanmälan
Logga in på Mina Sidor
På Mina sidor kan du lämna en felanmälan när som helst på dygnet.
Du kan följa statusen på din felanmälan under hela förloppet.
Ring oss
Endast vardagar mellan kl. 07.00-12.00
Norrtälje: 0176-20 75 35
Rimbo: 0176-20 75 01
Hallstavik, Älmsta: 0176-20 75 62
Ha ditt objektnummer redo
Det står på ytterdörren och på ditt hyreskontrakt (10 – xxx – xxx)
Vid akuta fel
Är du utan el, vatten eller värme?
Beroende på när på dygnet felet inträffar så kontakta oss enligt nedan:
Förmiddagar (07-12) – Ring felanmälan
Eftermiddagar (13-16, fredagar till 15) – Ring växeln 0176- 20 75 00
All övrig tid – Ring journumret 0176-20 75 12.
Felanmäl enkelt på Mina sidor
Visste du att du enkelt kan göra felanmälan digitalt via Mina sidor? Genom att använda vår digitala tjänst kan du anmäla eventuella problem snabbt och smidigt, utan att behöva ringa.
Observera att vi endast hanterar digitala felanmälningar under veckodagar. För akuta problem som avsaknad av värme, vatten eller stopp i avloppet, ska du alltid ringa oss eller jouren.
Fel Roslagsbostäder åtgärdar
Saker och ting blir slitet och behöver bytas ut efter en tid. De här sakerna byter vi normalt utan kostnad.
- Vitvaror som kyl, frys och spis. Om någon av dina vitvaror inte fungerar eller inte håller rätt temperatur, ska du först kontrollera säkringar och eventuell jordfelsbrytare. Säkringar köper och bekostar du själv. Om det fortfarande inte fungerar gör du en felanmälan.
- Problem med el – kontrollera först dina säkringar och eventuell jordfelsbrytare, innan du felanmäler.
- Tycker ni att golven eller tapeterna börjar bli slitna? Läs mer om underhåll och besiktningar.
Om du misstänker skadedjur, exempelvis vägglöss så ringer du företaget Rentokil på 0771-122 300. Berätta att du är hyresgäst hos Roslagsbostäder för att avtala tid för sanering. En normal sanering är kostnadsfri för dig.
Fel du åtgärdar och bekostar själv
Vissa saker i en hyrerätt ansvarar du själv för att åtgärda och underhålla. Här har vi listat de flesta. Undrar du om något ingår eller ej, tveka inte att kontakta felanmälan.
- Stop i avlopp- golvbrunn i dusch och vid badkar är hyresgästens ansvar att hålla rent. Mindre stopp i vattenlås i badrum och kök åtgärdas av hyresgästen själv. Se vår video här under hur du gör. Ring felanmälan och du vill få hjälp över telefon.
- Glödlampor och lysrör – de byter du själv, även dem i ugn och kyl.
- Filtret i köksfläkten – de rengör du regelbundet själv. Behöver det bytas kontakta felanmälan så får du ett nytt filter att installera.
- TV/Internet – kontakta din leverantör
- Trasiga persienner – persienner ingår inte i standardutrustningen.
Ibland händer det att olyckan är framme och någon av ovan saker går sönder på grund av oaktsamhet. Kontakta felanmälan så gör bovärden en bedömning av åtgärd på plats. Om reparationen ska faktureras dig meddelar vi dig det innan åtgärden utförs. Om du väljer att anlita en entreprenör på egen hand bekostar du åtgärden själv.
Från upptäckt till åtgärd – så här hanterar vi din felanmälan
1 Du upptäcker felet
2 Du felanmäler antingen digitalt eller över telefon
3 Du får en digital bekräftelse att vi mottagit din serviceorder (via notifieringar på Mina Sidor)
4 Inom 48 timmar kontaktar bovärd eller entreprenör dig för en första kontakt och för att boka tid för avhjälpande
5 Du får en bekräftelse på avhjälpande
Saknar du en bekräftelse? För att få meddelandet behöver du logga in på Mina sidor och under din profil och kontaktvägar välja hur du vill bli informerad.
Sköt om din lägenhet - det mesta kan du fixa själv
Hur rensar du ett vattenlås? Hur felsöker du och byter säkringar och proppar? När man bor i en hyresrätt behöver man veta hur man fixar vissa saker själv.
Vi har tagit fram sex stycken korta filmer som lär dig som bor i lägenhet att sköta sysslor i och kring hemmet som du som hyresgäst ska klara av på egen hand. Textade på svenska, engelska, arabiska och somaliska.
Rensa vattenlås – Kökets vitvaror – Städa golvbrunn – Stopp i diskhon – Enkla eljobb – Så funkar säkerhetsdörren
Misstänker du vägglöss eller andra skadedjur?
Vaknar du med små röda kliande prickar på kroppen? Då kan du fått vägglöss och behöver omgående kontakta saneringsföretaget Roslagsbostäder samarbetar med för att så snabbt som möjligt påbörja sanering.
Det är kostnadsfritt för dig som hyresgäst att kontakta saneringsföretaget!
Din bovärd hjälper dig
Varje distrikt har en förvaltningsgrupp och varje bostadsområde har en dedikerad bovärd. Utöver åtgärder i lägenheterna sköter även bovärden om bostadsområdets utemiljö, entré, tvättstuga och miljöstuga för att du ska trivas. I förvaltningen finns dessutom ett team av lokalvårdare som håller rent i trapphusen och en utemiljögrupp som sköter alla träd, buskar och planteringar.