Frågor & Svar

Fråga:
Hur gör jag för att söka bostad?
Svar:
För att kunna söka bostad hos Roslagsbostäder ska du börja med att registrera dig i Intressebanken som är vårt system för bostadssökande. Man får ett poäng per dag och genom att logga in på Mina sidor kan du se hur många poäng du har.


Fråga: 
Varför kan jag inte anmäla mig till Intressebanken? Det står att det redan existerar en kund med de uppgifterna!
Svar: 
Personer som bor eller har bott hos Roslagsbostäder kan inte anmäla sig via Internet pga. att tidigare uppgifter ligger i vägen. Det kan även gälla personer som tidigare sökt bostad hos Roslagsbostäder. Om du inte kan anmäla dig via Internet kan du istället kontakta marknadsavdelningen för ditt område.


Fråga: 
Det står att jag har blivit spärrad. Varför?
Svar:
Vanligaste orsaken brukar vara att man inte svarat på ett Erbjudande. Ett Erbjudande måste man svara Ja eller Nej på inom utsatt tid. Spärren kan också bero på att du har en skuld till Roslagsbostäder. Även andra orsaker förekommer. Kontakta Marknadsavdelningen för att ta bort spärren om möjligt.


Fråga: 
Varför står det ”Vi har för närvarande inte någon möjlighet att erbjuda dig något av våra hyresobjekt”?
Svar: 
Du har av någon anledning blivit spärrad. Vanligaste orsaken brukar vara att man inte svarat på ett Erbjudande. Ett Erbjudande måste man svara Ja eller Nej på inom utsatt tid. Spärren kan också bero på att du har en skuld till Roslagsbostäder. Även andra orsaker förekommer. Kontakta Marknadsavdelningen för att ta bort spärren om möjligt.


Fråga: 
Kan man bara göra tre intresseanmälningar? När kan jag göra fler?
Svar: 
Du kan inte ha mer än tre intresseanmälningar samtidigt (när du är inloggad kan du se vilka intresseanmälningar du har gjort ). När sista dagen för intresseanmälan har passerat på varje lägenhet så kan du göra ytterligare intresseanmälningar.


Fråga:
Om jag tappat bort mitt användarnamn eller lösenord, vad gör jag då?
Svar:
Du kan få dina inloggningsuppgifter skickat till dig genom att gå in på vår hemsida och klicka på ”Logga in” och där välja ”Glömt lösenord”. Du kan också ta kontakt med marknadsavdelningen eller någon i växeln så kan de se till att uppgifterna skickas antingen via e-post eller vanligt brev till dig. Observera att det genereras ett nytt lösenord varje gång du begär att få lösenordet skickat till dig! Efter att du har loggat in med ditt nya lösenord kan du själv gå in och ändra det till ett eget valt lösenord.


Fråga:
Vad betyder ”Poäng plats 5”?
Svar:
I presentationen av lediga lägenheter så finns det en rubrik som heter ”Poäng plats 5”. Den siffran som står under den rubriken visar vilken köpoäng den sökanden som för närvarande ligger på plats fem i kön för just den specifika lägenheten har. Denna information ska ge alla sökanden en bättre bild av vilken kötid som krävs för att få möjlighet att hyra den aktuella lägenheten.


Fråga:
Får jag överlåta mina köpoäng till någon annan, till exempel mitt barn?
Svar:
Nej. Poängen är personliga och kan inte överlåtas till barn eller annan närstående.


Fråga:
Min maka/make har avlidit och var den som samlade köpoäng, kan jag överta dessa?
Svar:
Ja, vid dödsfall kan köpoäng överlåtas till make/maka/registrerad partner.


Fråga:
Vad händer med mina köpoäng när jag får en lägenhet?
Svar:
När man flyttar in i en lägenhet hamnar man på noll poäng. Den första dagen som avtalet träder i kraft börjar du, per automatik, samla poäng igen och då gäller som innan, ett poäng per dag.


Fråga:
Vad händer med mina poäng om jag säger upp min lägenhet?
Svar:
När du säger upp din lägenhet tappar du dina poäng. Om du vill fortsätta att stå med i bostadskön så måste du själv registrera dig på nytt igen efter att hyresavtalet har upphört. Köpoängen börjar då att räknas om från den dagen du registrerar dig på nytt.


Fråga:
Om jag bor i en av era lägenheter och byter till någon annan av era lägenheter, vad händer med mina köpoäng?
Svar:
Om du byter lägenhet så hamnar dina köpoäng på noll och du börjar sedan automatiskt att samla nya poäng igen den dagen det nya avtalet träder i kraft.


Fråga:
Vad innebär aktivitetskravet?
Svar:
Aktivitetskravet innebär att du som sökande måste vara aktiv minst en gång per år för att vara kvar i bostadskön och behålla dina köpoäng. Du måste därför logga in på ”Mina sidor” inom en period på 12 månader. Så snart du har loggat in har du uppdaterat dig för att stå kvar i bostadskön ytterligare 364 dagar. Har du inte loggat in inom tidsperioden kommer dina köpoäng att förloras och du rensas bort ur bostadskön. Om du har ett aktivt hyresavtal med Roslagsbostäder omfattas du inte aktivitetskravet.