Vi uppgraderar 12-15 april - så här påverkar det dig
Den 12–15 april kan du inte använda Mina Sidor eller Roslagsbostäders app då vi uppgraderar Roslagsbostäders fastighetssystem.
Klockan 17.00 måndagen den 12 april inleds ett planerat underhållsarbete av Roslagsbostäders fastighetssystem, vilket bland annat påverkar ”Mina sidor”. Underhållsarbetet beräknas vara klart under torsdagen den 15 april. Helen Österman, IT-Chef på Roslagsbostäder svarar på några korta frågor.
Varför sker det här avbrottet?
– Det är ett planerat avbrott som är en följd av något väldigt positivt, nämligen att vi uppgraderar vårt fastighetssystem till en modernare och säkrare version. Fastighetssystemet är ett av våra viktigaste system och innehåller all information om våra fastigheter. För att långsiktigt kunna utföra vår fastighetsförvaltning på bästa sätt behövs bra system, så den här uppgraderingen ser vi verkligen fram emot, berättar Helen.
Hur påverkar det hyresgästerna?
– Huvudsyftet med uppgraderingen är att byta den plattform som systemet är uppbyggt på. Den gamla versionen har en mycket gammal plattform, vilket gör att den är lite fyrkantig och ibland har svårt att anpassas till andra mer moderna datamiljöer. Den nya versionen bygger på en helt ny plattform, vilket framtidssäkrar både vad gäller säkerhet och möjligheten att integrera med andra mjukvaror. För hyresgästerna märks det inte någon större skillnad efter uppgraderingen eftersom de stora förändringarna gäller plattformen i sig.
Helen förklarar dock att just från den 12 april kl 17 och fram till någon gång under den 15 april så ligger fastighetssystemet och alla funktioner som är knutet till det helt nere. Hyresgäster kommer bland annat inte att kunna logga in på Mina Sidor eller i Roslagsbostäders app. – Om ditt område har en digital tvättstugebokning och du brukar sköta tidsbokning av tvättstugan via ”Mina sidor”, så behöver du under de här dagarna gå till tvättstugan och boka eller ändra din tid på displayen där, förklarar Helen.
Hur kan hyresgästerna och bostadsökande komma i kontakt med er under de här dagarna?
– Felanmälan är öppen under avbrottet, men eftersom vi kommer att arbeta manuellt ber vi er att endast anmäla akuta fel som inte kan vänta till veckan efter. Växeln är öppen som vanligt 12–15 april men många i personalen deltar på utbildningar i det nya systemet under dessa dagar och kan ha svårt att svara på samtal. Lämna gärna ett meddelande om hur vi kan hjälpa till så återkommer vi så snart som möjligt.
Finns det något mer kring uppgraderingen som är viktigt att förmedla?
– Hyresavierna kommer efter uppgraderingen att få ett nytt utseende med vår nya tillgänglighetsanpassade logga, avslutar Helen.