Så här funkar det

Våra bostäder
Roslagsbostäder är med sina drygt 2 000 lägenheter den i särklass största hyresvärden i Norrtälje kommun. Vi erbjuder hyresrätter – ett boende utan ekonomiska insatser – på fyra orter i kommunen.

Så söker du
Roslagsbostäders system för bostadssökande sker via vår hemsida och rubriken ”sök ledigt”. Där väljer du sen om det är en bostad, en lokal eller nyproduktion du är intresserad av. Väljer du ”bostad” så listas de tillgängliga lägenheterna där. Om du saknar tillgång till dator går det bra att ringa vår Uthyrning- och serviceavdelning.

Registrera dig och samla köpoäng
För att kunna söka bostad ska du börja med att registrera dig i som bostadssökande i vår bostadskö. Du kan registrera dig från den dagen du fyller 15 år för att börja samla kötid och tjänsten är kostnadsfri. Det är bra att registrera sig i tid, gärna fler år, innan behovet av att hyra en lägenhet i kommunen kan uppstå.  Från dagen du registrerar dig får du en poäng varje dag.  Poängen är personliga och kan inte överlåtas eller läggas ihop med någon annans poäng för att få ett större saldo. Det är köpoängen som avgör till vilka som får erbjudande om att hyra. Observera att du måste logga in på Mina Sidor minst en gång per år för att stå kvar i bostadskön.  läs mer om aktivitetskravet här.

Annonsering av lägenheter
När en uppsägning av en lägenhet kommer oss tillhanda kommer den att annonseras i Intressebanken under rubriken ”sök ledigt”. Annonseringen sker på två olika ”marknadsplatser”: ”Torget” och ”Direkt”. De allra flesta lägenheterna annonseras på marknadsplats Torget. Där tar vi hänsyn till din poäng. Mer sällan annonseras lägenheter på marknadsplats Direkt. Där är det ”först till kvarn” som gäller.

Intresseanmälan
Om du tycker att något av det som annonseras verkar intressant så gör du en ”intresseanmälan”. Du kan ha max 3 intresseanmälningar aktiverade samtidigt.
När sista dag för intresseanmälan har passerat jämförs alla de sökande med varandra och någon/några av de sökande får ett ”erbjudande” att komma och se på lägenheten för att sedan kanske bli vår nya hyresgäst!

Vem får erbjudande?
Det är en rad faktorer som avgör vem som får se på lägenheten för att sedan kanske bli vår nya hyresgäst. Utöver den sökandes kötid ska den sökande även uppfylla våra grundkrav vilka du kan läs mer om här under. Om du får ett erbjudande meddelar vi dig om detta per e-post eller brev. I meddelandet står vem du ska kontakta för att få se på lägenheten. På ett erbjudande måste du svara ja eller nej inom utsatt tid (ca 7 dagar). Du svarar bara ja om du definitivt vill ha lägenheten! Om du inte svarar alls går du miste om lägenheten och blir spärrad från att söka fler lägenheter under en tid. Kontakta då vår Uthyrning- och serviceavdelning.

Våra grundkrav i korthet
För att teckna hyreskontrakt hos oss behövs utöver att du stått i vår bostadskö, gjort en intresseanmälan, erbjudits lägenheten också att du uppfyller nedan grundkrav.

  • Du ska vara myndig
  • Du ska ha svenskt personnummer
  • Du ska uppfylla Roslagsbostäders krav på inkomst
  • Du ska uppfylla Roslagsbostäders krav gällande skulder och betalningsanmärkningar
  • Du som avtalsinnehavare ska ha behov av lägenheten, bo permanent och vara folkbokförd på adressen.
  • Du ska ha en gällande hemförsäkring
  • Du kan enbart ha ett (1) hyresavtal för lägenhet
  • Du ska uppvisa goda referenser
  • Antal boenden i lägenheten ska vara rimlig i förhållande till lägenhetens storlek
  • Du ska ha skött din relation med Roslagsbostäder de senaste 2 åren

För att läsa om grundkraven i detalj, se våra fullständiga uthyrningsvillkor.

Om du bor hos Roslagsbostäder
Som hyresgäst är du redan registrerad i systemet och samlar en poäng per dag. Våra hyresgäster får tillgodoräkna sig nuvarande hyresavtal som tid i bostadskön. Glöm inte påminna familjemedlemmar om att också ställa sig i bostadskön då köpoängen är personliga och kan inte överlåtas.

Tips!
När du registrerar dig kan du skapa en ”aktiv profil” som bevakar inkommande lägenheter åt dig. Då blir du tipsad via e-post när något annonseras som överensstämmer med dina önskemål. Observera att du då måste välja e-post som kontaktväg där du fyller i dina personuppgifter för att det ska fungera.

Frågor?
Har du frågor om uthyrningen vänligen kontakta vår Uthyrning- och serviceavdelning.