Internet

Roslagsbostäder har fiber installerat i samtliga lägenheter och har idag ett avtal med Öppen Fiber som operatör av fibernätet.

Välj internetleverantör

Roslagsbostäder erbjuder ett kostnadsfritt låghastighetsalternativ från Telia, läs mer om det längre ned på sidan.

För dig som vill köpa ett snabbare internet, använd sidan Bredbandswebben och väl själv leverantör och abonnemang.

Klicka på länken här under, skriv in din adress, välj leverantör och beställ ditt abonnemang.

Så här installerar du internet

Vi rekommenderar att du köper en router då den innehåller en skyddande brandvägg samt gör det möjligt för fler i hushållet att nyttja internet samtidigt. Vi föreslår att du köper den från din internetleverantör, det underlättar om något problem skulle uppstå och du önskar hjälp av leverantören.  I din lägenhet finns ett multimediaskåp monterat i hall eller klädkammare. I skåpet finns en bredbandsbox. Boxen har fyra portar med respektive funktion:

LAN1                  Internettjänst

LAN2                  IP-TV

LAN3                  IP-telefoni

LAN4                  Fastighetstjänster (ej för privat bruk, dedikerad fastighetsägaren). Dra aldrig ur sladden här.

För samtliga internettjänster ska router eller dator kopplas mot uttaget markerat ”LAN1” på bredbandsboxen. Routern placeras med fördel vid något nätverksuttag i lägenheten eller utanför multimediaskåpet.

Det finns ett dubbelt nätverksuttag monterat i vardagsrummet i vilka du kan ansluta din dator med din nätverkskabel. I fastigheter byggda efter år 2008 finns det ytterligare nätverksuttag installerade. Om du önskar datauttag på fler platser i lägenheten måste du som hyresgäst själv ombesörja installationen av dessa med ett fackmannamässigt utförande.

Gratis låghastighetsinternet

Roslagsbostäder erbjuder möjligheten att kostnadsfritt nyttja ett låghastighetsabonnemang av internet på 1 Mbps, router ingår ej.

Med det här abonnemanget kan du nyttja enklare sidor, exempelvis internetbanken men ej streama exempelvis TV.

Denna specialtjänst beställs via Telias kundtjänst för kollektivtjänster på tfn 020-202070 eller på telia.se/aktivera där du fyller i din adress och följer instruktionerna.

Felanmäl till leverantören

Om du får problem med någon av dina internettjänster ska du kontakta din tjänsteleverantörs support.

Driftinformation och kontaktuppgifter dessa hittar du på respektive tjänsteleverantörs hemsida.

Övergripande problem i fibernätet som berör fler än en lägenhet är ovanliga men om du och dina grannar upplever problem felanmäl direkt till Telia på tfn 0771-550560.