Hoppa till innehåll

TV - för boende i fastigheter byggda efter år 2000

Telias startpaket utan kostnad

Roslagsbostäder erbjuder Telias Startpaket av digitala TV kanaler kostnadsfritt. En digitalbox ingår kostnadsfritt. Denna skickas ut av Telia, om det inte redan finns en box i lägenheten. Om du har mer än en TV-apparat får du bekosta övriga boxar själv.

Kontakta Telia på telefonnummer 020-202070 för beställning av det kostnadsfria utbudet av TV. Första gången du ansluter och startar upp digitalboxen behöver du ange en unik aktiveringskod som du erhåller från Telia vid beställningen.

Här kan du se kanalutbudet i Telia Start

Har du som kund det kostnadsfria utbudet och behöver support tar du kontakt med Telia på telefonnummer 020-202070.

En värld av möjligheter

Roslagsbostäder lägenheter har tillgång till fibernätet vilket gör det möjligt för dig som vill att köpa ytterligare fibertjänster.

Du som önskar något annat programpaket än Lagom tecknar ett eget abonnemang och köper tjänsten av önskad leverantör i fibernätet. Klicka på länken nedan där du skriver in din adress för att se tillgängliga leverantörer, aktuella kampanjer och beställer önskad tjänst.

Frågor och svar

Måste jag ha internet för att kunna koppla in tv-boxen och se på tv?

Nej du behöver inte ha internet. Saknar du internet kopplar du in tv-boxen direkt nätverksuttaget eller i mediaomvandlaren.

Hur installerar jag boxen?

Boxen går att ansluta trådlöst men om du saknar internet ansluter du den via nätverksuttaget i vardagsrummet. Om du har tv:n långt ifrån nätverksuttaget, se till att ha köpt hem en tillräckligt lång nätverkskabel. All annan utrustning du behöver kommer tillsammans med tv-boxen.

Telia har en guide för hur du kopplar in din tv-box och kommer igång med tv-tjänsten här: https://www.telia.se/support/tv-och-streaming/guider/koppla-in-teliaplay-hub

Om du är osäker be en närstående eller bekant om hjälp alternativt ring Telias kundtjänst på 020 20 20 70 så hjälper de till.

 

 

Jag behöver hjälp med installationen och aktivering, vem kan hjälpa mig?

Jag behöver hjälp med installationen och aktivering, vem kan hjälpa mig?

Börja med att beställa digitalboxen. När du fått hem boxen kan du följa Telias guide på sidan telia.se/komigang. Här är länken https://www.telia.se/support/tv-och-streaming/guider/koppla-in-teliaplay-hub Om du är osäker, be en närstående eller bekant om hjälp.

Du kan även ringa Telias kundtjänst på 020 20 20 70 för rådgivning.

Jag saknar mobilt bank-id och/eller e-post - hur gör jag för att installera TV-tjänsten?

Telia legitimerar alltid sina kunder i butik, via telefon eller på telia.se och de kommer be dig legitimera dig när du beställer den kostnadsfria TV-boxen.

Om du inte har möjlighet att legitimera dig med bank-id rekommenderar vi att du beställer en personlig kod som du använder för alla dina ärenden hos Telia. Det kan du göra redan nu. Läs mer på telia.se/id.

Du ringer och beställer din personliga kod hos Telia på 020-20 20 70 och vänta kvar tills samtalet kopplas fram till en agent. Du får din personliga kod på posten inom 5 arbetsdagar.

När du sen ska aktivera TV-boxen behöver du en e-postadress dit dina inloggningsuppgifter kan skickas. Om du saknar e-postadress föreslår vi att du uppger en närståendes e-postadress dit informationen kan skickas.

Har alla lägenheter samma kostnadsfria kanalutbud?

Nej, utbudet varierar beroende på fastighetens ålder och den tekniken som fanns tillgänglig när den uppfördes. Utbudet beror även på vilket avtal som gäller och vilken överenskommelse som har slutits med hyresgästföreningen.

I det befintliga avtalet med Telia öppen fiber har fastigheter byggda innan år 2000 Telia TV och streaming Lagom kostnadsfritt (läs mer här).

 För fastigheter byggda efter år 2000 som aldrig har haft ett kabel-tv nät har Roslagsbostäder och hyresgästföreningen kommit överens om att erbjuda Telia TV och streaming Start kostnadsfritt (läs mer här).